Урок 3 клас "Зимові свята"

Урок.
(3 клас)

Тема:                 Зимові свята

Мета:                  Ознайомити дітей з народним обрядом                           
                            Різдвяних свят. Продовжити знайомство з
                            обрядом до дня Святого Миколая, щедрого
                            вечора (Старого Нового року). Поширити    
          знання учнів про свій народ, культуру                 нашого народу, її традицій.
  Закріпити поняття “мелодія”, “напрям мелодії”, розвиток мелодії – “кроками” і “стрибками”. Ознайомити з елементами звуковидобування – Legato і  Staccato .
  Розібрати та вивчити пісню:                      
 муз. Л. Кніппера, сл. О. Коваленкова  - “Чому ведмідь взимку спить”. При вивчені пісні використовувати набуті раніше навички хорового співу. Повторити пісні: “Святий Миколаю”, “По всьому світі стала новина”, “А в цім домку, як у вінку”.
  Сприяти розвитку творчих здібностей дітей, почуття ладу, ритму, звуковидобування.
  Виховувати у дітей доброту, почуття взаємодопомоги, любов і пошану до людей.

Обладнання:        Плакати з зображенням Святого Миколая,                  
                            Діви Марії, зимового пейзажу; магнітофон,
                             “кутя”.

Зміст уроку

І. Організація учнів до роботи.
1.    Вхід до класу під музичний аккомпонемент                    (“Новорічна”).
2.    Музичне вітання.
3. Оголошення теми уроку у довільній формі. 
 
ІІ.  Розспівування.
   
      1. Слухання звуку з примарної зони (соль), спів цього                        
           звуку закритим ротом, але у співоцькій позиції. В цей          
           час контролюємо активність дітей за характерним
  лоскотанням в районі носової порожнини та губ.
      2.  Співаємо цей же звук, але формуємо його на             
             голосний “а”, “у”, “е”, “и”, “і”.
       3. Співаємо  поспівку “Звуки музики” з показом нот на
             руці.

ІІІ.  Музична грамота.
  -Діти, на минулому уроці ми з вами познайомились з музичним терміном “мелодія”. Будь ласка, хто відповість мені на питання: “Що таке мелодія”? (відповіді дітей). Давайте розберемо, що ж пояснює це правило.
   Мелодія – це виразна одноголосна послідовність звуків, які поєднані між собою за допомогою ритма та лада.. Тобто, це послідовність звуків. Якщо ми напишемо мелодію у такій послідовності:
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
 то  розвиток мелодії рухається.... (кроком). Запропонувати дітям проспівати задану мелодію. А якщо ми напишемо мелодію у такій послідовності:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     то розвиток мелодії рухається ...(стрибками).
      Запропонувати дітям        заспівати задану мелодію.
  -Діти! Послухайте, будь ласка, як я заспіваю ці дві мелодії, чи є різниця в моєму проспівуванні?.(Вчитель співає два варіанти мелодії: перший раз – плавно (Legato), другий раз – відривчасто (Staccato).
Запропонувати дітям знайти різницю у співі вчителя і підвести їх до самостійного висновку, що звучання звуків буває плавним і відрив частим. Проспівати разом з дітьми.

ІV. Хоровий спів.

  Сьогодні ми продовжимо знайомство з цілою низкою зимових свят, які завжди святкувались нашими предками і зараз святкуються нашим Українським народом. На протязі першого і другого класу ми з вами знайомились з кожним цим святом, і кожен раз пізнавали більш та більш. Сьогодні я пропоную вам попрацювати вам по групам. Ми поділимо клас на три групи, кожна з них отримає завдання – загадку (вчитель роздає надрукований матеріал).
 І загадка:  Принеси нам дари кожному до пари
                    Цукерки смачненькі, булочки пухкенькі,
                    Книжечок багато читати у свято
                    Прийди до нас з раю Святий ...   (Миколаю)
Діти відповідають на запитання задані вчителем:
1.Коли святкують день Святого Миколая?
2.Розповісти про це свято.
 Запропонувати дітям першої групи заспівати пісню, присвячену Святому Миколаю.
(Звучить пісня “Святий Миколаю”)
А ще я хочу розповісти вам легенду про Святого Миколая з Касяном.
 “Якось Касян та Миколай, зодягнувшись у білі ризи, ішли по церковних справах. Дорогою вони зустріли бабусю, яка загрузла в болоті. Миколай і каже:
  -Давай, Касян, допоможемо старенькій.
  -Я не можу,- відповів попутник – мої білі ризи забрудняться.
 Миколай, тим часом допоміг жінці вибратися з багна, але замастив одяг. Їдуть обоє мовчки, коли це їм назустріч вийшов Бог і питає:
-        Чого це в тебе, Миколаю, брудні ризи?
-        Там, дорогою, загрузла бабуся, - відповів чудотворець – то я рятував її.
-        А в тебе чому чисті? – звернувся до Касяна.
-        А я не побажав бруднити...
-        Гаразд, - промовив Бог, якщо ти злегковажив святу заповідь – допомагати людям в біді, то пам’ятати тебе будуть один раз на 4 роки, а Миколая, за його добрий вчинок, відзначатимуть двічі на рік.
Діти! Як ви гадаєте, чому Бог так розпорядивсь?

2 загадкаЯ маленький хлопчик, сів собі на стовпчик.
                    В сопілочку граю, діток забавляю.
                    А ви, люди, чуйте, коляду готуйте,
                    Яблучка, горішки – це мої потішки.
                                                               (колядка)

Запропонувати дітям відповісти на запитання:
  1.На яке свято співають колядки?
  2.Коли ми святкуємо свято Різдва Христового?
  3.Що ви можете розповісти про це свято?

Діти, послухайте, будь ласка, віршик, який так і хотілося б прочитати вам у це свято:
                На свято готували кутю із маком,
                Солону рибу з червоним раком,
                Капусту, грибочки, а також – огірочки,
                Підливу з часником, хрін з червоним буряком,
                Голубці із перцем, та все із щирим серцем.
                Та ще салатів і приправ – ось і всі 12 страв.
А зараз мені  дуже хотілося б пригостити вас справжньою кутею.
Хоча свято Різдва Христового ще не прийшло до нас, але наш урок присвячений цьому святу, тому, пригощайтесь, будь ласка.
 3 загадка:      Ой, там виходило та три товариші.
                        Що перший товариш яснеє сонце,
                        Що другий товариш – ясний місяць,
                        А третій товариш – дрібен дощик.
                                                        (щедрівка)
Запропонувати дітям розповісти про це свято і заспівати щедрівку.

 V. Слухання музики.
Я пропоную вам послухати щедрівку. Це українська народна щедрівка в обробці Миколи Леонтовича, який жив у XIX столітті.. При прослуховуванні зверніть увагу на лад, жанр, кількість голосів, які виконують цей твір. Виконує твір – дитячий хор “Дударик”.
(діти слухають твір)
Запропонувати дітям відповісти на питання:
1.    Який лад у цьому творі?
2.    Який жанр твору?

       VI.Розучування пісні
        Звернути увагу дітей на плакат з зимовим пейзажем, зясувати           яка зараз пора року.
       Ми повторили всі пісні за календарним циклом, згадали всі свята, які святкує наш народ з давніх  давен. А зараз я хочу вам запропонувати вивчити зимову веселу, жартівливу пісню, яка називається “Чому ведмідь взимку спить”.
1.    Показ пісні вчителем.
2.    Розучування по-фразно.
              Звернути увагу дітей на куплетну форму пісні, на повторення                   мелодії, на ритмічну структуру. Вивчити мелодію, відпрацювати чистоту інтонації. Закріпити вивчене.
      
        VII  Підсумок уроку.

        Виділити учнів, які приймали активну участь в уроці. Зробити висновки: з чим познайомились, що нового пізнали на уроці?
   
         VIII.Закінчення уроку.
   
1.    Музичне прощання.
2.    Урок закінчено.
3.    Вихід з класу під музику “Новорічна”.


Комментариев нет:

Отправить комментарий