Урок.
(3 клас)
Тема: Зимові
свята
Мета:
Ознайомити дітей з народним обрядом
Різдвяних свят. Продовжити знайомство з
обрядом до дня
Святого Миколая, щедрого
вечора (Старого
Нового року). Поширити
знання учнів про свій народ,
культуру нашого народу,
її традицій.
Закріпити поняття “мелодія”,
“напрям мелодії”, розвиток мелодії – “кроками” і “стрибками”. Ознайомити з
елементами звуковидобування – Legato і Staccato .
Розібрати та вивчити пісню:
муз. Л. Кніппера, сл. О.
Коваленкова - “Чому ведмідь взимку
спить”. При вивчені пісні використовувати набуті раніше навички хорового співу.
Повторити пісні: “Святий Миколаю”, “По всьому світі стала новина”, “А в цім
домку, як у вінку”.
Сприяти розвитку творчих здібностей
дітей, почуття ладу, ритму, звуковидобування.
Виховувати у дітей доброту, почуття
взаємодопомоги, любов і пошану до людей.
Обладнання: Плакати
з зображенням Святого Миколая,
Діви Марії, зимового
пейзажу; магнітофон,
“кутя”.
Зміст уроку
І. Організація
учнів до роботи.
1.
Вхід до класу під музичний аккомпонемент (“Новорічна”).
2.
Музичне вітання.
3. Оголошення теми уроку у довільній формі.
ІІ. Розспівування.
1.
Слухання звуку з примарної зони (соль), спів цього
звуку закритим ротом, але у
співоцькій позиції. В цей
час контролюємо активність дітей за
характерним
лоскотанням в районі носової порожнини та
губ.
2.
Співаємо цей же звук, але формуємо його на
голосний “а”, “у”, “е”, “и”, “і”.
3. Співаємо поспівку “Звуки музики” з показом нот на
руці.
ІІІ. Музична грамота.
-Діти, на минулому уроці ми з
вами познайомились з музичним терміном “мелодія”. Будь ласка, хто відповість
мені на питання: “Що таке мелодія”? (відповіді дітей). Давайте розберемо, що ж
пояснює це правило.
Мелодія – це виразна одноголосна
послідовність звуків, які поєднані між собою за допомогою ритма та лада..
Тобто, це послідовність звуків. Якщо ми напишемо мелодію у такій послідовності:
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________
то
розвиток мелодії рухається.... (кроком). Запропонувати дітям проспівати
задану мелодію. А якщо ми напишемо мелодію у такій послідовності:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
то розвиток мелодії рухається ...(стрибками).
Запропонувати
дітям заспівати задану мелодію.
-Діти! Послухайте, будь ласка,
як я заспіваю ці дві мелодії, чи є різниця в моєму проспівуванні?.(Вчитель
співає два варіанти мелодії: перший раз – плавно (Legato), другий раз – відривчасто (Staccato).
Запропонувати дітям знайти різницю у співі вчителя і підвести їх до
самостійного висновку, що звучання звуків буває плавним і відрив частим.
Проспівати разом з дітьми.
ІV.
Хоровий спів.
Сьогодні ми продовжимо
знайомство з цілою низкою зимових свят, які завжди святкувались нашими предками
і зараз святкуються нашим Українським народом. На протязі першого і другого
класу ми з вами знайомились з кожним цим святом, і кожен раз пізнавали більш та
більш. Сьогодні я пропоную вам попрацювати вам по групам. Ми поділимо клас на
три групи, кожна з них отримає завдання – загадку (вчитель роздає надрукований
матеріал).
І загадка: Принеси нам дари кожному до пари
Цукерки
смачненькі, булочки пухкенькі,
Книжечок
багато читати у свято
Прийди до нас
з раю Святий ... (Миколаю)
Діти відповідають на запитання задані вчителем:
1.Коли святкують день Святого Миколая?
2.Розповісти про це свято.
Запропонувати дітям першої групи
заспівати пісню, присвячену Святому Миколаю.
(Звучить пісня “Святий Миколаю”)
А ще я хочу розповісти вам легенду про Святого Миколая з Касяном.
“Якось Касян та Миколай,
зодягнувшись у білі ризи, ішли по церковних справах. Дорогою вони зустріли
бабусю, яка загрузла в болоті. Миколай і каже:
-Давай, Касян, допоможемо
старенькій.
-Я не можу,- відповів попутник
– мої білі ризи забрудняться.
Миколай, тим часом допоміг жінці
вибратися з багна, але замастив одяг. Їдуть обоє мовчки, коли це їм назустріч
вийшов Бог і питає:
-
Чого це в тебе, Миколаю, брудні ризи?
-
Там, дорогою, загрузла бабуся, - відповів чудотворець –
то я рятував її.
-
А в тебе чому чисті? – звернувся до Касяна.
-
А я не побажав бруднити...
-
Гаразд, - промовив Бог, якщо ти злегковажив святу
заповідь – допомагати людям в біді, то пам’ятати тебе будуть один раз на 4
роки, а Миколая, за його добрий вчинок, відзначатимуть двічі на рік.
Діти! Як ви гадаєте, чому Бог так розпорядивсь?
2 загадка: Я маленький хлопчик, сів собі на
стовпчик.
В сопілочку
граю, діток забавляю.
А ви, люди,
чуйте, коляду готуйте,
Яблучка,
горішки – це мої потішки.
(колядка)
Запропонувати дітям відповісти на запитання:
1.На яке свято співають
колядки?
2.Коли ми святкуємо свято
Різдва Христового?
3.Що ви можете розповісти про
це свято?
Діти, послухайте, будь ласка, віршик, який так і хотілося б прочитати
вам у це свято:
На свято готували
кутю із маком,
Солону рибу з
червоним раком,
Капусту,
грибочки, а також – огірочки,
Підливу з
часником, хрін з червоним буряком,
Голубці із перцем, та все із щирим серцем.
Та ще салатів і
приправ – ось і всі 12 страв.
А зараз мені дуже хотілося б пригостити вас
справжньою кутею.
Хоча свято Різдва Христового ще не прийшло до нас, але наш урок
присвячений цьому святу, тому, пригощайтесь, будь ласка.
3 загадка: Ой, там виходило та три товариші.
Що перший товариш –
яснеє сонце,
Що другий товариш –
ясний місяць,
А третій товариш –
дрібен дощик.
(щедрівка)
Запропонувати дітям
розповісти про це свято і заспівати щедрівку.
V. Слухання музики.
Я пропоную вам послухати щедрівку. Це українська народна щедрівка в
обробці Миколи Леонтовича, який жив у XIX столітті..
При прослуховуванні зверніть увагу на лад, жанр, кількість голосів, які
виконують цей твір. Виконує твір – дитячий хор “Дударик”.
(діти слухають твір)
Запропонувати дітям відповісти на питання:
1.
Який лад у цьому творі?
2.
Який жанр твору?
VI.Розучування пісні
Звернути увагу дітей на
плакат з зимовим пейзажем, з’ясувати яка зараз пора року.
Ми повторили всі пісні за
календарним циклом, згадали всі свята, які святкує наш народ з давніх давен. А зараз я хочу вам запропонувати
вивчити зимову веселу, жартівливу пісню, яка називається “Чому ведмідь взимку
спить”.
1.
Показ пісні вчителем.
2.
Розучування по-фразно.
Звернути увагу дітей на куплетну форму пісні,
на повторення мелодії,
на ритмічну структуру. Вивчити мелодію, відпрацювати чистоту інтонації.
Закріпити вивчене.
VII
Підсумок уроку.
Виділити учнів, які
приймали активну участь в уроці. Зробити висновки: з чим познайомились, що
нового пізнали на уроці?
VIII.Закінчення уроку.
1.
Музичне прощання.
2.
Урок закінчено.
3.
Вихід з класу під музику “Новорічна”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий